Günün Ayet ve Hadisi

  • Hazreti Fatıma (s.a): "Ey Ebu'l-Hasan! Senin karşılayamayacağın şeyi senden istemekten Allah'a haya ederim."

0
0
0
s2smodern
  • Soru: İçeriği görmek için tıklayın.

  • Kısa Cevap:

    Rahman ve Rahim Olan Allah'ın Adıyla

    Değerli okurumuz!

    Kuranı Kerim ve aynı zamanda kutsi hadisler Allah Resulüne (s.a.a) bir aracı ile veya aracı olmadan nazil edilen iki tür vahiy şeklidir.

  • Ayrıntılı Cevap:

    Kuranı Kerim ve kutsi hadisler arasındaki farkı anlamak için önce vahyin nasıl olduğu anlaşılmalıdır.

    Vahiy nedir?

    Vahyin hangi manaya geldiği ve kullanıldığı alanlar hususunda öncelikle lügat kitaplarına müracaat edilmelidir. Ragıp İsfahani vahyi şöyle tanımlar: "Vahiy, hızlı ve çok süratli şekilde işaret etmek. Bu yan şifreli bir söz, veya sözlü bir terkip olmayan bir ses veyahut aza ile işaret (göz, el veya baş ile) ya da yazı ile birşeyi işaret etmektir."

    Vahyin tanımında yer alan işaret ve sürat tabirleri enbiyanın gayb alemi ve Allah Teala ile olan irtibatını açıkça ortaya koymaktadır. Bu doğrultuda vahiy, Kuranı Kerim'de 7 farklı mana taşır.

    1- Vahiy, risalet ve nübüvvet manasında:

    اِنَّا اَوْحَيْنَا اِلَيْكَ كَمَا اَوْحَيْنَا اِلٰى نُوحٍ وَالنَّبِيّٖنَ مِنْ بَعْدِهٖ وَاَوْحَيْنَا اِلٰى اِبْرٰهٖيمَ وَاِسْمٰعٖيلَ وَاِسْحٰقَ وَيَعْقُوبَ وَالْاَسْبَاطِ وَعٖيسٰى وَاَيُّوبَ وَيُونُسَ وَهٰرُونَ وَسُلَيْمٰنَ وَاٰتَيْنَا دَاوُدَ زَبُورًا

    Biz, Nûh'a ve ondan sonra gelen peygamberlere vahyettiğimiz gibi, sana da vahyettik. İbrahim'e, İsmail'e, İshak'a, Yakub'a, torunlarına, İsa'ya, Eyyüb'e, Yûnus'a, Hârûn'a ve Süleyman'a da vahyetmiştik. Davûd'a da Zebûr vermiştik.    Nisa, 163


    2- Vahiy, ilham manasında:

    وَاَوْحٰى رَبُّكَ اِلَى النَّحْلِ اَنِ اتَّخِذٖى مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا يَعْرِشُونَ

    Rabbin, bal arısına şöyle ilham etti: "Dağlardan, ağaçlardan ve insanların yaptıkları çardaklardan (kovanlardan) kendine evler edin."     Nahl, 68

    3- Vahiy, işaret manasında:

    فَخَرَجَ عَلٰى قَوْمِهٖ مِنَ الْمِحْرَابِ فَاَوْحٰى اِلَيْهِمْ اَنْ سَبِّحُوا بُكْرَةً وَعَشِيًّا

    Derken Zekeriya ibadet yerinden halkının karşısına çıktı. (Konuşmak istedi, konuşamadı) ve onlara "Sabah akşam Allah'ı tespih edin" diye işaret etti.     Meryem, 11


    4- Vahiy, takdir etme manasında:

    وَاَوْحٰى فٖى كُلِّ سَمَاءٍ اَمْرَهَا وَزَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا

    Her göğe kendi işini bildirdi (takdir etti). En yakın göğü kandillerle süsledik      Fussilet, 12

    5- Vahiy, emretme manasında:

    وَاِذْ اَوْحَيْتُ اِلَى الْحَوَارِيّٖنَ اَنْ اٰمِنُوا بٖى وَبِرَسُولٖى

    Hani bir de, "Bana ve Peygamberime iman edin" diye havarilere  emretmiştim...      Maide, 111

    6- Vahiy, aldatıcı sözler manasında:

    وَكَذٰلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِىٍّ عَدُوًّا شَيَاطٖينَ الْاِنْسِ وَالْجِنِّ يُوحٖى بَعْضُهُمْ اِلٰى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَمَا يَفْتَرُونَ

    İşte böylece biz her peygambere insan ve cin şeytanlarını düşman kıldık. Bunlar aldatmak için birbirlerine yaldızlı laflar fısıldarlar. Rabbin dileseydi, bunu yapamazlardı. O hâlde, onları iftiralarıyla baş başa bırak.     Enam, 112

    7- Vahiy, haber manasında:

    وَجَعَلْنَاهُمْ اَئِمَّةً يَهْدُونَ بِاَمْرِنَا وَاَوْحَيْنَا اِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَاِقَامَ الصَّلٰوةِ وَاٖيتَاءَ الزَّكٰوةِ وَكَانُوا لَنَا عَابِدٖينَ

    Onları bizim emrimizle doğru yolu gösteren önderler yaptık ve kendilerine hayırlar işlemeyi, namazı dosdoğru kılmayı, zekâtı vermeyi vahyettik. Onlar sadece bize ibadet eden kimselerdi.     Enbiya, 73

    Şimdi ise Kuranı Kerim ile kutsi hadis arasında olan farklara değinelim.

    1- Kuranı Kerim ve kutsi hadisler, her ikisi de vahiydir. Ancak, Kuranı Kerim'de hem lafız hem mana Allah Teala tarafındandır ve Peygamberin, bu konuda hiçbir müdahale ve rolü yoktur. Ancak kutsi hadislerde mana ve lefhum Allah Teala tarafındandır. Lafız konusunda ise Peygamber, o müşahade ettiği ve ona aktarılan bilgileri kendi istediği şekilde elfaza dökmesine izin verilmiştir.

    2- Kuranı Kerim'de tehaddi (meydan okuma) mevcuttur (hem lafız hem de mucize oluşunda). Ancak kutsi hadislerde böyle bir tehaddi yoktur. 

    3- Kuranı Kerim, Kat'iyus-Sudur yani varlığı ve metni tam anlamıyla gerçektir ve doğrudur. Diğer bir tabirle mutevatir bir şekilde nakledilmiş ve Allah'ın kelamı olduğu hususunda kesin bir bilgi mevcuttur. Fakat, kutsi hadisler Zanniyu's-Sudur yani varlığı ve metni zannidir. Birçok kutsi hadis mutevatir yolla değil de Haberi Vahit şeklinde nakledilmiştir. Zira kutsi hadislerin sayısı hakkında farklı görüşler vardır. İbn Hacer Heysemi, kutsi hadislerin sayısının 100 civarında olduğunu iddia eder. Muhammed Sabbağ'a göre Mısır'da 2009 yılında kurulan bir şura Ehli Sünnet kaynaklarından yaklaşık 400 kutsi hadis toplayarak iki cilt üzerinden yayınlamıştır. Şii alimlerden Şeyh Hurr Amili ise Hadis-i Kutsi Mecmuası adı altında topladığı hadislerde ise yüzlerce kutsi hadis nakletmiştir.

    Ehlibeytsoru.com

0
0
0
s2smodern

Yorum ekle


Güvenlik kodu
Yenile